آرتروسکوپی شانه

مفصل شانه چیست و چه قسمت‌هایی دارد؟

شانه یکی از انعطاف پذیرترین مفاصل بدن انسان است. شانه‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا بتوانند بازوهای خود را در جهت‌های مختلف حرکت دهند، این انعطاف پذیری هم چنین باعث می‌شود که شانه به بی ثباتی و آسیب‌های احتمالی حساس باشد. هنگامی که مشکلی برای شانه رخ دهد، مانع توانایی افراد برای حرکت آزادانه و باعث ایجاد درد و ناراحتی زیادی می‌شود.

مفصل شانه متحرک‌ترین مفصل در بدن؛ که از کنار هم قرار گرفتن استخوان‌های بازو، ترقوه و کتف تشکیل شده است و توسط یک لایه غضروفی محافظت می‌شوند. استخوان‌ها و لایه غضروفی این امکان را فراهم می‌کنند که بازو بتواند در تمام جهات حرکت کند.اگر تاندون‌ها یا استخوان‌های اطراف مفصل شانه آسیب ببینند و یا متورم شوند، ممکن است بالا بردن دست تا بالای سر دردناک و یا دشوار شود.

علل شایع دردهای شانه

دردهای ناحیه شانه و کتف بسیار شایع بوده و یکی از عوامل مراجعه افراد به متخصصین و جراحان ارتوپد است. هر کدام از این دردها بر اثر عوامل مختلفی بوجود می‌آیند که تشخیص و درمان صحیح هر کدام از آنها برعهده متخصص ارتوپد است. در زیر تعدادی از عواملی که سبب بوجود آمدن درد شانه می‌شوند، آورده شده‌ است:

• پارگی‏‌های تاندون روتاتور کاف
  • کشیدگی در اثر فشار بیش از حد
  • شانه منجمد
  • التهاب تاندون
  • پیچ‌خوردگی و یا جداشدگی شانه
  • بی‌ثباتی و دررفتگی شانه
  • استئوآرتریت
  • شکستگی‌های استخوان ترقوه

تشخیص دردهای شانه

پزشک و متخصص ارتوپد با بررسی تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی بیمار و بررسی محدوده حرکت و ثبات مفصل شانه همچنین با استفاده از روش‌هایی مثل عکس‌برداری با اشعه‌ ایکس، ام.آر.آی و سی تی اسکن بهترین روش برای درمان را انتخاب می‌کند.

جراحی آرتروسکوپی شانه چگونه انجام می‌شود؟

آرتروسکوپی روشی است که متخصصین و جراحان ارتوپد از آن برای مشاهده، تشخیص و ترمیم مشکلات درون یک مفصل استفاده می‌کنند. آرتروسکوپ یک لوله باریک و کوچک است که از طریق یک حفره بسیار کوچک وارد مفصل می‌شود که از طریق آن یک دوربین فیبر نوری، منبع نور و جریان آب عبور می‌کنند. این دوربین تصاویر را بر روی یک صفحه نمایش نشان داده و جراح ارتوپد از این تصاویر برای هدایت ابزار بسیار کوچک جراحی استفاده می‌کند. با استفاده از آرتروسکوپ، جراح می‌تواند داخل مفصل شانه را مشاهده کند و بافت ضعیف شده و پاره یا تخریب شده را تشخیص دهد و درمان کند.

از جراحی‌های رایج آرتروسکوپی می‌توان موارد زیر را نام برد:

• درمان انواع دررفتگی‌های مکرر شانه
  • درمان و ترمیم پارگی انواع تاندون‌های شانه از جمله روتاتور کاف