آرتروسکوپی مچ پا

آناتومی مچ پا

مچ پا از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان؛ درشت نی (تیبیا)، نازک نی (فیبولا) و استخوان تالوس تشکیل شده است که توسط انبوهی از رباط‌ها به وصل می‌شوند.

مفصل مچ پا مفصل بسیار محکمی است که در محل اتصال ساق و پا قرار دارد. به این مفصل نیروهای فراوانی وارد می‌شود بطوریکه هنگام راه رفتن نیرویی تقریبا دو برابر و هنگام دویدن نیرویی برابر با ۸ برابر وزن انسان به این مفصل وارد می‌شود.

مهمترین تاندون پا و قویترین تاندون بدن، تاندون آشیل است که در پشت و بالای مچ پا قرار دارد و وظیفه آن پایین آوردن مچ پا است.

بیماری‌های شایع مچ پا

مچ پا یکی از مهمترین اعضای بدن است که درد در این قسمت از بدن ممکن است فرد را مدت‌ها خانه نشین کند. از این رو آشنایی با انواع بیماری‌های مرتبط با مچ پا می‌تواند آگاهی فرد را در مورد این بیماری بالاتر ببرد.

• آرتروز و ساییدگی مفصل مچ پا
  • شکستگی‌های مچ پا
  • گیر کردن قدامی مچ پا
  • التهاب و تورم استخوان
  • بیمارى استئوکندریت
  • قفل شدن مچ پا
  • پارگى رباط و بی ثباتی آن

تشخیص علل دردهای مچ پا

در بسیاری از موارد متخصص ارتوپد بعد از معاینه بیمار درخواست تهیه رادیوگرافی از مچ پا را می‌دهد. رادیوگرافی از مهمترین روش های تشخیصی در بیماری‌های مچ پا است ولی با توجه به شرایط بیمار و شدت آسیب دیدگی، جراح ارتوپد ممکن است از دیگر روش‌های تصویربرداری مانند سی تی اسکن، ام.آر.آی و سونوگرافی استفاده کند.

درمان دردهای مچ پا

جراح و متخصص ارتوپد برای درمان شکستگی مچ پا با توجه به میزان آسیب دیدگی ابتدا مچ پا را به وسیله آتل و یا گچ گرفتگی بدون حرکت و ثابت نگه می‌دارد.

در طول این زمان فرد باید از وارد کردن وزن بر روی مچ پای شکسته پرهیز کند و بصورت مداوم به متخصص ارتوپد مراجعه کند تا مطمئن شود که شکستگی جابه‌جا نشده و استخوان به درستی جوش خورده است.

در صورتیکه شکستگی استخوان جابه‌جا و یا مفصل پا ناپایدار شده باشد برای درمان شکستگی مچ پا حتما باید جراحی آرتروسکوپی مچ پا انجام شود. هنگام جراحی آرتروسکوپی مچ پا برای تثبیت استخوان‌های شکسته شده در این ناحیه از پیچ و پلاک یا پیچ به تنهایی یا پین استفاده می‌‌شود.

آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا یک نوع جراحی است که در آن با استفاده از دوربین‌های فیبر نوری و ابزارهای جراحی از طریق برش‌های کوچکی، درون و اطراف مچ پا جراحی می‌شوند. جراحی آرتروسکوپیک می‌تواند نسبت به جراحی سنتی و باز، زمان بهبودی کوتاه‌تری داشته باشد. برای بسیاری از بیماران، جراحی آرتروسکوپی به معنای بهبودی سریع‌تر، جای زخم کمتر و داشتن عوارض کمتر نسبت به جراحی باز می‌باشد.