شکستگی چیست؟

استخوان‌های بدن انسان‌ دارای بافت سفت و محکمی هستند، اما با این حال آن‌ها هم گاهی می‌شکنند. هنگامیکه نیرو و ضربه‌ای که به بافت استخوانی وارد می‌شود بیش از حد توان استخوان باشد و باعث ایجاد آسیب و یا تغییر شکل آن شود را شکستگی می‌نامند. شکستگی می‌تواند همراه با دررفتگی و یا آسیب‌های تاندونی همراه باشد.

بر اثر ضربه وارده و شدت آن، استخوان می‌تواند به دو یا چند تکه جدا از هم تبدیل و حتی گاهی موجب خرد شدن استخوان شود. گاهی اوقات مدت زمان بسیاری طول می‌کشد تا شکستگی یک استخوان جوش بخورد که این مدت زمان به عوامل بسیاری از جمله سن بیمار، نوع استخوان، شدت ضربه وارده، شدت شکستگی، وجود عفونت، سابقه پزشکی بیمار، داروهای مختلف و قدرت بدنی بیماری بستگی دارد.

انواع شکستگی

شکستگی از نظر علمی یعنی از بین ‌رفتن پیوستگی و تداوم استخوان‌های بدن که دو نوع مختلف دارد:

• شکستگی باز: در این حالت، پوست قسمت شکسته شده بر اثر بیرون زدن استخوان و یا در اثر شدت ضربه وارد شده، بریده یا پاره می‌شود و استخوان از زیر پوست بیرون می‌زند. در این حالت از شکستگی به دلیل خونریزی شخص آسیب دیده، احتمال عفونت بسیار بالا است.
  • شکستگی بسته: در این حالت پوست شخص پاره نمی‌شود، قطعات استخوان بیرون نمی‌زند و هیچ زخمی در قسمت شکستگی دیده نمی‌شود.

علائم شکستگی

این علائم تقریبا در همه انواع شکستگی مشترک‌ هستند. اگر در شخصی که آسیب دیده این علائم دیده شد باید به شکستگی مشکوک شوید:

• لمس همراه با درد شدید در قسمت آسیب دیده
  • تورم و کبودی
  • احساس ساییده شدن دو سر شکسته‌ استخوان
  • عدم توانایی در حرکت دادن عضو آسیب دیده
  • تغییر شکل عضو آسیب دیده
  • لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته

علل شکستگی

هنگامی که یک فشار بیرونی بر روی استخوان اعمال می‌شود مانند ضربه، افتادن و یا تصادف، احتمال این وجود دارد که استخوان نتواند در برابر شدت آن نیرو مقاومت کند، همین موضوع باعث شکسته شدن استخوان می‌شود. از دیگر عوامل پوکی استخوان است که در اثر آن بافت سالم استخوان از بین دست می‌رود.

تشخیص شکستگی

پزشک ارتوپد برای تشخیص شدت شکستگی و درمان آن در مرحله اولیه از بیمار سوالاتی از نحوه آسیب دیدن را می‌پرسد و مراحل بعدی تشخیص معاینه بالینی، سی تی اسکن، ام.آر.آی و رادیوگرافی خواهد بود.

درمان شکستگی

پزشک ارتوپد با توجه به شدت و محل شکستگی، مدارک پزشکی و نتایج آزمایش‌ها از روش‌های درمانی مثل دارو برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت، آتل بندی، گچ گیری و درنهایت از جراحی استفاده می‌کند. مدت زمان درمان با توجه به نوع شکستگی، سن و جنس بیمار متفاوت خواهد بود.