تعویض مفصل زانو

اگر کسی مشکل ساییدگی زانو داشته باشه، ورزش کردن برایش مضر نیست؟

بله، بعد از تعویض مفصل زانو می‌توان ورزش‌های نرمال پیاده روی، دویدن و ورزش‌های سبک را انجام داد.

آیا زانویی که دچار پارگی رباط شده است را می‌شود بدون عمل درمان کرد؟

پارگی رباط حتما درمان می‌خواهد و درمان بدون جراحی امکانپذیر نیست.

بهترین سن برای تعویض مفصل چه سنی است؟

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو، ۶۰ سال است که این سن با توجه به شرایط بیمار می‌تواند تغییر کند.

بیمار چه مدت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید استراحت کند؟

بیمار همان روز عمل و گاهی فردای روز عمل با توجه به توصیه‌های جراح ارتوپد می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را شروع کند.

آیا چاقی برای تعویض مفصل زانو ممنوعیت است؟

وزن بالا در افراد به همان صورت که باعث تخریب مفصل زانوی آنها می‌شود، بر روی مفصل مصنوعی نیز اثر مخرب خواهد داشت، به علاوه افراد چاق اغلب دارای بیماری‌هایی از قبیل فشار خون یا دیابت هم هستند که می‌تواند خطرآفرین و مشکل زا باشد.

پای پرانتزی

از چند سالگی پرانتزی بودن پاهای نوزاد مشخص می‌شود؟

از زمان تولد تا دو سالگی پاهای نوزاد حدود پنج سانتی‌متر به سمت پرانتزی شدن می‌روند که این میزان با توجه به جنسیت نوزاد متفاوت است.

از دو تا چهار سالگی، پاها به سمت حالت ایکس شدن رفته و سپس در سیر رشد دوباره پنج تا ده درجه به حالت پرانتزی شدن می‌روند.

دیسک کمر

اگر دیسک کمر بعد از ۲ باز جراحی، پیچ و مهره گذاری بازم عود کرد باید بازم جراحی کرد؟

اگر شخصی دیسک کمر خود را قبلا ۲ بار جراحی کرده ولی باز هم عود کرده باشد، حتما باید معاینه شود تا براساس شرایط بیمار برای جراحی دوباره تصمیم‌گیری شود.

آیا دیسک کمر با روش سنتی جا انداختن درمان می‌شود یا خیر؟

درمان دیسک کمر با روش‌های سنتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

اگر فردی در مهره اول کمر دیسک و لقی مادرزادی مهره داشته باشد، چه نوع ورزش‌هایی را می‌تواند انجام دهد؟

نوع ورزش با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. بیماری که دارای چنین شرایطی است حتما باید معاینه شود سپس با توجه به شرایط بیمار و گذراندن مراحل درمانی، جراح و متخصص ارتوپد نوع ورزش را انتخاب کند.

اگر فردی سیزده سال قبل دیسک کمر خود را عمل کرده است ولی هنوز کف پایش بی حس است، باید چیکار کند؟

بیماری که سیزده سال قبل عمل کرده است ولی هنوز کف پاهایش بی حس است حتما باید توسط یک جراح و متخصص ارتوپد معاینه شود تا علت اصلی بی حسی مشخص شود.

دررفتگی مچ پا

درمان پارگی رباط مچ پا به جز جراحی چیست؟

رباط صلیبی مچ پا اگر پارگی داشته باشد فقط باید جراحی شود تا آسیب‌دیدگی درمان شود.

آیا شکستگی و دررفتگی در مچ پای فرد دیابتی باید جراحی شود؟

بله فردی که بیماری دیابت دارد و دچار شکستگی و دررفتگی مچ پا است حتما باید تحت درمان قرار بگیرد تا به مرور زمان اثرات مخربی برای فرد به وجود نیاید.

آیا بیمار بعد از درمان دررفتگی مچ پا می‌تواند ورزش کند؟

بیمار با توجه به نوع درمان؛ جراحی و غیرجراحی، مراقبت‌های بعد از درمان و توصیه‌های پزشکی می‌تواند ورزش کند.

دیسک گردن

علائم دیسک گردن چی است؟

دیسک گردن علائمی مثل گزگز کردن در نقاط خاصی از انگشت، دست، ساعد، شانه و یا احساس گرفتگی (حالتی مانند سفتی) در پشت شانه دارد.

آیا تنها راه درمان دیسک گردن جراحی است؟

خیر، جراحی دیسک گردن در شرایطی انجام می‌شود که فرد دارای علائم عصبی مثل افتادگی مچ دست داشته باشد.

اگر کسی همزمان دیسک خفیف گردن و دیسک خفیف کمر داشته باشد آیا باید هر دو دیسک را همزمان درمان کند؟

با توجه به میزان شدت هر کدام از دیسک‌ها و با معاینه و شرایط بیمار، جراح ارتوپد تشخیص می‌دهد که کدام یک از دیسک‌ها؛ دیسک کمر و یا دیسک گردن زودتر درمان شود.

روش‌های درمانی دیسک گردن کدامند؟

برای درمان دیسک گردن دو نوع روش درمانی وجود دارد:

• روش غیرجراحی؛ این روش خود نیز از سه قسمت دارو، اصلاح سبک زندگی و بالش طبی تشکیل شده است.
  • روش جراحی؛ این روش توسط جراح ارتوپد زمانی انتخاب می‌شود که بیمار شرایط خاصی داشته باشد.

شکستگی استخوان لگن

راه درمان افرادی که دررفتگی مادرزادی لگن دارند چی است؟

جراح و متخصص ارتوپد با معاینه نوزادانی که دررفتگی مادرزادی دارند در بدو تولد تا شش ماهگی از روش گچ‌گیری، بعد از شش ماهگی جااندازی و گچ‌گیری و بعد از یک سالگی  از عمل برای درمان استفاده می‌کنند.

نوع عمل بعد از یک سالگی با توجه به سن بیمار متفاوت می‌باشد.

وقتی بعد از شکستگی استخوان لگن پای فرد کوتاه می‌شود. باید چه کار کرد؟

در این شرایط بیمار حتما باید معاینه شود تا مشخص که این کوتاهی در کدام قسمت است. که پس از آن با توجه به شرایط سنی و جسمی نحوه و نوع درمان تعیین می‌شود.

فردی که در کودکی بیماری پرتس داشته است آیا در بزرگسالی باید عمل کند؟

فردی که دچار بیماری پرتس است حتما باید معاینه شود تا مشخص شود که به عمل نیاز دارد یا خیر.

تا چه زمانی می‌شود عمل تعویض مفصل لگن را عقب انداخت؟

سن تعویض مفصل ۶۰ سالگی است ولی در سنین پایین بستگی به میزان آسیب دیدگی دارد که اگر در شرایط خاصی باشد عمل انجام می‌شود.

پارگی رباط صلیبی

اگر رباط صلیبی به طور کامل پاره نشده باشد، آیا باز نیاز به جراحی هست؟

در مواردی که رباط صلیبی به طور کامل پاره نشده است بعد از معاینه، جراح و متخصص ارتوپد با توجه به میزان فعالیت روزانه بیمار، سن، تقویت عضلات چهار سر و میزان آسیب دیدگی نوع درمان را تعیین می‌کند.

درمان کشیدگی رباط صلیبی چیست؟

اگر این کشیدگی موجب پارگی و یا ناپایداری زانو شده باشد حتما باید عمل شود.

فردی که دچار پارگی رباط صلیبی و منیسک داخلی شده است. چند روز بعد از عمل می‌تواند به سرکار برگردد؟

فردی که دچار پارگی رباط صلیبی و منیسک داخلی شده است و عمل می‌کند، روز بعد از عمل می‌تواند به سرکار برگردد.

فردی که رباط صلیبی‌اش پاره شده است. آیا تنها راه درمانش جراحی است؟

بله تنها راه درمان پارگی رباط صلیبی جراحی است.

آسیب مچ دست

درد شدید مچ دست بدون آسیب دیدگی قبلی که هر ۵ یا ۶ روز اتفاق می‌افتد نشانه چیست؟

فردی که مچ دستش گاهی دچار درد می‌شود حتما باید توسط یک متخصص ارتوپد معاینه شود تا علل درد مشخص شوند. این علل می‌توانند بیماری دکورون، مشکلات تاندون، آسیب دیدگی رباط و یا بیماری CTS باشد.

برای ورم استخوان مچ دست که گهگاهی اتفاق می‌افتد و همیشگی نیست، باید چیکار کرد؟

هرگاه استخوان مچ دست فردی ورم کند حتما باید توسط یک متخصص ارتوپد معاینه شود زیرا احتمال دارد فرد دارای بیماری دکورون باشد.

موفقیت عمل چسبندگی تاندون دست چقدر است و آیا فرد بعد از عمل می‌تواند کارهای قبل رو انجام دهد؟

بله اغلب عمل‌ها موفقیت آمیز است و فرد می‌تواند بعد از عمل کارها و فعالیت‌های روزانه خود را مانند قبل انجام دهد.

بیماری که چند ماه قبل سندرم تونل کارپال (CTS) را عمل کرده، فیزیوتراپی هم انجام داده است ولی هنوز کف دستش درد دارد. دلیلش چیست؟

به دلیل اینکه مچ دست و گردن با هم ارتباط دارند احتمال دارد که این فرد دیسک گردن داشته باشد. بنابراین شخص حتما باید معاینه شود تا علت اصلی مشخص شود.

دررفتگی شانه

اگر تاندون شانه فردی پاره شده باشد و وی تا الان برای درمان اقدامی نکرده باشد، آیا بعد از جراحی می‌تواند مثل سابق ورزش سنگین انجام دهد؟

بله اگر تاندون شانه‌ای که پاره شده است جراحی شود، بیمار بعد از گذراندن دوران نقاهت خود می‌تواند مثل سابق ورزش سنگین انجام دهد.

اگر کشیدگی تاندون شانه درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

هر چقدر آسیب دیدگی در ناحیه شانه دیرتر درمان شود ممکن است در آینده اثرات مخربی بر روی شانه بگذارد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این اثرات هرچه سریعتر درمان شروع شود.

درمان دررفتگی مکرر شانه چی است؟

اگر دررفتگی شانه یک بار اتفاق بیفتد، با جااندازی بسته زیر ۶ ساعت درمان می‌شود ولی اگر دررفتگی مجدد اتفاق بیفتد به آن دررفتگی مزمن یا عادتی می‌گویند که در این حالت حتما باید جراحی شود.

آسیب‌های زانو

دلایل سوزش و درد داخل زانو چی است؟

سوزش و درد داخل زانو دلایل زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به کندرومالاسی، پارگی رباط، سیاه شدن غضروف، آرتروز و … اشاره کرد.

دلایل خالی کردن یک دفعه زانو در حین راه رفتن چی است؟

خالی کردن زانو در حین راه رفتن می‌تواند به خاطر دو دلیل باشد:

• پارگی رباط صلیبی و منیسک
  • ضعیف بودن عضلات چهار سر ران
آیا صدا دادن زانو هنگام خم و راست کردن خطرناک است؟

برای صدا دادن زانو هنگام خم و راست کردن اگر با علائمی مثل درد همراه نباشد، جای نگرانی وجود ندارد.

آیا برای غضروف از دست رفته زانو امکان بهبودی وجود دارد؟

برای غضروف از دست رفته زانو بهبودی به طور کامل و قطعی وجود ندارد ولی برای پیشگیری و درمان نسبی می‌توان از پیوند غضروف، آمپول‌های غضروف ساز و تقویت عضلات چهار سر استفاده کرد.

اگر منیسک و رباط زانویی پاره شده باشد همراه با درد شدید ولی یک دفعه درد قطع شود آیا خطرناک هست؟

درد منیسک و زانویی که پاره شده است یک شبه قطع نمی‌شود. یعد از پارگی رباط و منیسک با توجه به شرایط جسمی بیمار، دو هفته الی سه ماه درد دارد که در صورت عدم درمان به موقع تخریب زانو اتفاق می‌افتد.

تعویض مفصل شانه

در پارگی تاندون روتاتور کاف بهترین گزینه جراحی باز است یا آرتروسکوپی؟

بهترین گزینه آرتروسکوپی است زیرا در جراحی آرتروسکوپی دامنه دید وسیع‌تر است و جراح ارتوپد می‌تواند داخل مفصل و حتی خود تاندون را ببیند. جراحان ارتوپد هنگامی از جراحی باز استفاده می‌کنند که فاصله پارگی عضله هفت یا هشت سانتیمتر باشد.

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل شانه چی است؟

خالی کردن زانو در حین راه رفتن می‌تواند به خاطر دو دلیل باشد:

• پارگی رباط صلیبی و منیسک
  • ضعیف بودن عضلات چهار سر ران
اگر استخوان شانه به شدت شکسته و خرد شده باشد. آیا راهی برای بهبودی آن وجود دارد؟

آیا پارگی تاندون‌های شانه با تزریق PRP یا اُزُن، کورتن و ژل‌های غضروف ساز ترمیم می‌شود یا حتما باید عمل شود؟

علت شانه‌ای که روزی چند بار دچار گزگز شدید همراه با درد می‌شود ولی بعد از مدتی آرام و خوب می‌شود. چی است؟

علت آن می‌تواند پارگی روتاتور کاف، دیسک گردن و یا کشیدگی عضلات باشد که در این حالت بیمار حتما باید معاینه شود.

آرتروسکوپی مچ پا

علت مچ پایی که به طرف داخل رفته و درد می‌کند چیست؟

این حالت در مچ پا حتما باید معاینه شود تا علت درد که ممکن است آسیب رباط باشد مشخص و درمان شود.

درمان پارگی منیسک داخلی پا از نوع درجه ۲ چیست؟

درمان پارگی منیسک داخلی پا از نوع درجه ۲ قطعا باید جراحی شود.

علائم آسیب رباط مچ پا بعد از پیچ خوردگی چیست؟

علائم آن از درد خفیف یا شدید تا تورم و خون‌ریزی مچ پا می‌تواند متغیر باشد.

اگر شخصی در حین فوتبال دچار پیچ خوردگی مچ پا شود. یک ماه گچ بگیرد ولی بعد از آن همچنان درد داشته باشد. علت و درمان آن چیست؟

در این حالت علت می‌تواند آسیب رباط مچ پا باشد که روش‌های تشخیص و درمان آن معاینه، ام.آر.آی و جراحی می‌باشد.

اگر فردی موقع راه رفتن بیشتر مواقع مچ پایش خالی می‌کند، دلیل و درمانش چی است؟

علت می‌تواند پارگی رباط باشد و درمان آن حتما جراحی است.

تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن چقدر طول می‌کشد، بیمار چند روز توی بیمارستان و چه مدت توی خونه باید استراحت کند؟

بیمار برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن یک شب قبل و دو شب بعد از عمل در بیمارستان بستری می‌شود. در خونه استراحت مطلق ندارد، مراقبت از زخم شش الی هفت روز است و بعد از دو هفته می‌تواند به استخر برود ولی با توجه به نوع جراحی که می‌تواند سیمانی و یا غیرسیمانی باشد محدودیت‌هایی وجود دارد.

در جراحی تعویض مفصل لگن به روش سیمانی؛ وزن گذاری به طور کامل انجام می‌شود ولی در جراحی غیرسیمانی؛ وزن گذاری به طور کامل انجام نمی‌شود. در هر دو روش جراحی (سیمانی و غیرسیمانی) بیمار در دو ماه اول بعد از جراحی در بعضی از حالات و زوایا محدودیت خواهد داشت.

بیمار بعد از تعویض مفصل لگن چه محدودیت‌هایی توی کارهای روزانه یا ورزش کردن دارد؟

اگر شخصی دررفتگی مادرزادی لگن دارد و نمی‌تواند خوب راه برود حتما باید عمل کند و در صورتیکه عمل نکند در آینده چه مشکلاتی براش بوجود می‌آید؟

نوع درمان دررفتگی مادرزادی لگن با توجه به سن بیمار متفاوت است و اگر درمان به موقع انجام نشود در آینده مشکلات جبران ناپذیری در کمر و ستون فقرات بوجود خواهد آمد.